Oktober, 2013

Oktober i Haväng, 2013

Förändringens månad, de första dagarna kan sommaren dröja sig kvar och i slutet kan de första snöflingorna falla. Landskapet förändras, många flyttar till gynnsammare trakter. Nu under de första dagarna i månaden har mängder av vitkindade gäss och prutgäss dragit ned från västra Sibirien mot västeuropa i oräknerliga streck. Från Östersjön viker de av in över land vid Haväng. Stora flockar av ejder har dragit söderut strykande strax över vågtopparna. I skogs-partierna ner vid havet rastar massor av småfåglar. Detta drar till sig rovfåglar som duvhök, sparvhök, lärkfalk och de första havsörnarna har setts jagande änder och skarvar vid Stenören och Verkeåns mynning.

Lördag i oktober

Stenören lockade många besökare. Förutom de som vandrade längs havet och njöt en termos kaffe i lä för vinden, kom flera till häst. Invigning hölls för nya ridområden. För att hästarna inte ska riva upp vandringstigarna har ridområden tagit fram. Dessa finns en bit in från stranden längs sluttningen och uppe på platån. Kartor sätts upp vid ingångarna till området.

Samtidigt firades en födelsedag i boden allt medan fågelskådarbänken reparerades.