November i Haväng 2014

November är inte bara grått och mörker. Den varma hösten har gjort att det fortfarande finns många växter som sprider kraftiga färger bland det ännu gröna gräset, oxtunga, maskros, sandnejlika, monke och fibbla. Förberedelser för nästa vår har också redan kommit igång, hasselhängen.

Pålar vid Verkeåns mynning

Höst regnen har medfört kraftig vattenföring i Verkeån under oktober månad. Det har fått till följd att åfåran har grävt sig ovanligt djup vid mynningen. Den nya åfåran norr om den lilla ön har gjort att nya pålar från pålanläggningen har kommit fram. Detta uppmärksammades av Kjell Asplund som tagit bilden nedan i slutet av oktober.

Vi ställde frågan om pålarnas ålder och vilken funktion de haft till Arne Sjöström arkeolog vid Lunds Universitet;

– Pålarna i ån är av okänd ålder men de kan vara från järnålder-historisk tid. Vi har dateringar av en brygganläggning uppe i ån som är från 1600-talet.

– Tanken med pålarna är att hindra sandstranden att grunda upp ån. Mellan pålarna har det troligtvis funnits vidjade grenar som försvunnit. Anläggningen har byggts för att möjliggöra en naturlig hamn uppe i ån. Pålraderna fortsätter ut i havet och det finns många pålar där som kan tillhöra olika brygganläggningar.

– Det finns även två rader av stora stenblock som ligger i kontakt med pålraderna. Dessa har tillsammans med pålarna utgjort någon form av pir.

-Vi hoppas i framtiden att kunna göra en mer detaljerad uppmätning och datering av anläggningarna vid mynningen, berättar Arne Sjöström.

Sandlifeprojektet och Försvarsmakten

Sandlifeprojektet som till stora delar berör naturreservatetHaväng och Vitemölla strandbackar, kommer mer aktivt att även arbeta med Ravlunda skjutfält, för att även där utveckla sandmarkerna för den speciella växtligheten och för de rara insekterna. I ett inslag i Sydnytt den 4 november presenterade Sandlife och Försvarsmakten sitt gemensamma arbete.
Museiföreningen tycker det är mycket positivt att man utnyttjar denna möjlighet, då det redan i fältets användning naturligt sker ett lämpligt slitage. Vi lyfte fram denna möjlighet i vårt första remissvar.

Sandlife Ravlunda skjutfält
Nytt Medlemsblad november 2014.