Juli i Haväng 2014

Havängskväll

Lördagen den 12 juli kl 18.30 hölls Årsmöte där de nya stadgarna godkändes. Kvällen forsatte med underhållning, ERLAND ASPELIN kåserade om Piraten och JOHAN SÖLLCHER spelade stämningsfullt gitarr… medan regnet strilade ned.

VERKSAMHETSBERÄTTSELSE för verksamhetsåret
Förslag till STADGAR

Renovering av Längan

Lindgrens länga renoveras, falurödfärg på gavlar och brädfodring, nyrenoverade fönster och vindskivor i vitt, svarttjärat korsvirke och vitkalkade murfack. Allt färdigt lagom till Havängskvällen. Oscars hus står som garant att allt görs enligt alla regler. Gösta (från styrelsen) och medhjälpare ser till att allt blir rejält gjort. Stiftelsen Skånska Landskap som äger fastigheten står för renoveringskostnaderna.

Sammankomst i Haväng

I år hade Stiftelsen för Fritidsområden i Skåne fått uppdraget att ordna den årliga sammankomsten för samtliga Stiftelser i Sverige, t.ex. Skärgårdsstiftelsen.

Den 26 maj besöktes naturreservatet Haväng och Vitemölla strandbackar. Havängs museiförening inbjöds att berätta om föreningen, om Lindgrens länga, Örakarsfallen och Stenören. En fin möjlighet som gavs tack vare vårt engagemang i Skötselrådet och arbetet med naturreservatet.

Cykelväg Brösarp – Kivik/ Vitemölla

”Länsstyrelsen har godkänt miljökonsekvensbeskrivningen, vilket betyder att den påbörjade vägutredningen nu ska färdigställas. Inför detta kommer Trafikverket att ha ett informationsmöte med allmänheten onsdagen den 18:e juni kl 19.00 i Kiviks Kapell. Efter mötet färdigställs den påbörjade vägutredningen.”